Година психолога на тему: "Вибір професії - завдання з багатьма невідомими"
Мета:
· ознайомити учнів з
формулою вибору професії;
· допомогти старшокласникам у визначенні своєї мети
стосовно майбутньої професії;
· розвивати у школярів навички самоаналізу, потребу у самовдосконаленні;
· виховувати
відповідальне ставлення до професійного самовизначення.
«Щоб реалізувати свої мрії в реальний успіх, Ви повинні працювати.
Працювати багато, наполегливо, постійно -це шлях до вдосконалення і максимальному
результату».
Джон Паттерсон
«Якщо Ви по-справжньому вірите в те, що робите, не дозволяйте ніяким
обставинам стримувати Вас. Кращі в світі досягнення стали можливими не
«ЗАВДЯКИ», а «ВСУПЕРЕЧ». Головне – робити свою справу».
Дейл Карнегі
«Якщо хочеш досягнути успіху, навчися переносити і невдачу»
Макс Гитомер
«У кожного з нас є заповітна мрія. Щоб вона стала реальністю, потрібен
план, процес, персонал, наполегливість, терпіння і бажання».
Джеффрі Гітомер
«Успіх до мене прийшов тому, що я вічний «студент».
Джеффрі Гітомер
Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві
з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу
найцікавішим, на наш погляд, предметам… Обираємо товаришів, друзів, коханих. І
в основі вибору кожного з нас свої критерії, своє уявлення про добро і зло,
честь і безчестя, правду і кривду.
У кожної людини є свобода вибору. Вибір існує щоденно,
щохвилини. Різний за своєю серйозністю. Неоднаковий за своїми наслідками.
Одним із найважливіших кроків у житті є вибір
професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, – одна з
умов відчуття життєвої повноцінності.
Слід розрізняти близькі за значенням і вживанням слова
«професія» і «спеціальність». Професія – рід занять, означена форма трудової
діяльності. Спеціальність – окрема галузь науки, техніки, виробництва, в якій
людина працює. Люди однієї професії можуть мати різні спеціальності. Наприклад,
вона лікар за професією, хірург за спеціальністю, він за професією будівельник,
а за спеціальністю може бути бетонником, арматурником, зварювальником,
кранівником тощо.
Мрія й реальність – як їх поєднати? Як не помилитись у
виборі своєї дороги, щоб бути щасливим у праці? Ці проблеми ми з вами маємо
розв’язувати сьогодні на класній годині. Спробуємо вирішити, що ж має
обиратися: людина для професії чи професія для людини?
«Формула
професії»
Мета+Предмет+Засоби+Умови=Професія
Оберіть мету, предмет,
умови праці, які Вам найбільш імпонують
1.
Мета праці:
Ø Оцінювати,
перевіряти
Ø Досліджувати
щось, робити відкриття
Ø Перевозити
щось
Ø Виготовляти
якісь предмети
Ø Вчити,
виховувати, консультувати
Ø Створювати
щось нове, творити
Ø Керувати
людьми
Ø Обслуговувати
щось або когось
Ø Постійно
працювати над собою, “бути у формі”.
2.
Предмет праці:
Ø
Технічні об’єкти
Ø
Тексти, графіка, числа
Ø
Економіка та політика
Ø
Мистецтво
Ø
Наука
Ø
Рослини та мікроорганізми
Ø
Тваринний світ
Ø
Люди
Ø Деталі та
матеріали
3.
Засоби праці:
Ø
Ручні
Ø
Механічні
Ø
Автоматичні
Ø
Комп’ютерні
Ø
Інтелект
Ø
Виразні рухи, міміка
Ø
Творче мислення
Ø
Можливості організму та органів чуття
Ø
Голос, інтонація.
4.
Умови та організація праці:
Ø
Побутовий мікроклімат
Ø
Приміщення з великою кількістю людей
Ø
Роз’їзди
Ø
Самостійність
Ø
Відкрите повітря
Ø
Екстремальні умови
Ø
Особливі умови
Ø
Вишукані стосунки
Ø
Робота вдома.
Існує
8 факторів вибору професії
(за Е.А. Климовим).
1. Позиція старших членів сім’ї
2. Позиція товаришів, подруг
3. Позиція вчителів, шкільних педагогів
4. Особисті професійні плани
5. Здібності
6. Рівень домагань суспільного визнання
7. Інформованість
8. Схильності
Вважається, що кожна людина має здатності до певної
діяльності. Тому було б логічним припустити, що саме вони і визначають вибір
майбутньої професії. Але не все так просто. Можливо, не буде перебільшенням
сказати, що:
- Ніхто в світі
не знає всі свої здібності.
- Не всі уміють
застосувати навіть ті здібності, які мають і про які знають.
Формула
вибору професії
Формула складається з семи послідовних кроків, які
необхідно зробити для того, щоб прийти до певного рішення у виборі професії.
Крок
1 – Скласти список
відповідних професій.
Склади список професій, які Тобі подобаються, цікаві,
за якими хотів би працювати, які Тобі підходять.
Крок
2 – Скласти перелік
вимог до обраної професії.
Склади список своїх вимог у такому порядку:
· обрана професія і майбутній рід занять;
· обрана професія і життєві цінності;
· обрана професія і життєві цілі;
· обрана професія і Твої сьогоднішні “гарячі”
проблеми;
· обрана професія і реальне працевлаштування за
фахом;
· бажаний рівень професійної підготовки;
· обрана професія і Твої схильності і здібності;
· бажані умови роботи, зміст і характер праці.
Крок
3 – Визначити
значимість кожної вимоги.
Визнач, наскільки всі перераховані вимоги значимі.
Може бути, є менш важливі вимоги, які, за великим рахунком, можна й не
враховувати.
Крок
4 – Оцінити свою
відповідність вимогам кожної з підходящих професій.
Крім вимог, які є у Тебе до професії, існують і вимоги
самої професії.
Проаналізуй, чи розвинені у Тебе важливі для професії
якості, чи відповідають Твої інтелектуальні здібності, психологічні особливості
та стан здоров’я вимогам професії, яку Ти вибрав.
Крок
5 – Підрахувати і
проаналізувати результати.
Проаналізуй, яка професія з усього списку більше інших
підходить Тебе по всіх пунктах.
Крок
6 – Перевірити
результати.
Щоб переконатися в правильності своїх роздумів,
обговори своє рішення з друзями, значущими дорослими, вчителями, психологом,
соціальним педагогом навчального закладу.
Крок
7 – Визначити основні
практичні кроки до успіху.
Отже, Ти прийняв рішення, тепер важливо визначити:
· в якому навчальному закладі ти зможеш отримати
професійну освіту;
· як далі розвивати в собі професійно важливі
якості;
· як можна отримати практичний досвід роботи з
даної спеціальності;
як підвищити свою конкурентоспроможність на ринку
праці.
Як зробити перший крок на шляху до
самовдосконалення?
·
Прагніть самостійно вирішувати всі питання, що стосуються власного життя;
· Необхідна послідовність, системність та постійність в започаткуванні
будь-якої справи;
· Дякуйте помилкам, своєчасне виправлення їх буде сприяти Вашому
розвиткові;
· Чесно визнавайте свою неправоту, тому що впертість- самозахист слабкої
людини;
· Ставте мету та розробляйте кроки її досягнення, поетапно підводьте
підсумки зробленого;
· Якщо щось не виходить, зрозумійте причини та починайте знову з місця
виникнення проблем;
· Пам’ятайте, що звичка виникає, закріплюється та держиться на повторюванні.
Щоб виникла звичка необхідна потреба в ній. В позитивній звичці присутній мотив
«треба»- мотив відповідальності, в негативній- мотив «хочу»- мотив легкості та
насолоди;
· Викоріняйте з свого життя все, що породжує негативні переживання,
радуйтеся всьому, що оточує вас: природа, пори року, друзі, цінуйте свій
внутрішній стан, своє буття, щоденно ставте та відповідайте на запитання: «Чому
я здивувався?», «Що мене захопило?», «Як я себе поцінував?», «Що цікавого я
сьогодні дізнався?», «Що цікавого я відкрив в своєму співрозмовникові?», «Якими
знаннями збагатила мене остання розмова?»
Немає коментарів:
Дописати коментар